Opažanje razvija maštu

Profesor Zdravko Milinković, član radne grupe za izradu nastavnih planova i programa za likovnu kulturu, poručuje da umesto zadavanja ozbiljnih tema, nastavnici treba da rade na stvaranju uslova za razvoj opažanja i mašte učenika.

Teoretski, program likovne kulture u osnovnoj školi zasniva se na procesu istraživačkog učenja i stvaranja. O tome da li praksa pokazuje isto, da li su učitelji i nastavnici dovoljno fleksibilni, a deca dovoljno maštovita, razgovarali smo sa prof. dr Zdravkom Milinkovićem, profesorom metodike i jednim od članova radne grupe za izradu nastavnih planova i programa za likovnu kulturu.

Profesor Milinković za Školski portal ističe da je trenutna situacija u osnovnim školama širom Srbije nepovoljna za oblast likovne kulture.

- Najpre, veoma je loše metodičko obrazovanje učitelja i nastavnika likovne kulture. Umesto da se identifikuju mogućnosti deteta i da se radi na stvaranju uslova za razvoj opažanja i mašte, u školama se najčešće pribegava zadavanju određenih tema i mehaničkom pristupu ovom predmetu. Dugogodišnja praksa pokazuje da je neophodno stvoriti uslove da deca pokažu kreativnost, a to je najbolje učiniti tako što ćete ih naučiti da posmatraju svet oko sebe, pre svega prirodu. U prirodi mogu pronaći najrazličitije oblike i linije – kaže naš sagovornik i dodaje da je činjenica i da su telefoni i tableti doprineli tome da se opažanje dece organiči i svede na minimum.

Profesor Milinković napominje da je moderna tehnologija koja je danas dostupna i najmlađima, ima ograničene mogućnosti kada je reč o razvoju kreativnosti i mašte, pa ne čudi činjenica da su motivi koje deca najčešće koriste upravo oni koje možemo videti u igricama i crtanim filmovima.

S druge strane, mnogi roditelji polaze od toga da im dete jednostavno nije talentovano za crtanje i slikanje. Međutim, sagovornik Školskog portala navodi da kod osnovaca urođeni talenat ne igra ključnu ulogu u razvoju kreativnosti, već se talenat formira upravo na osnovu iskustva u posmatranju i opažanju.

- Važno je da učenici ne rade po određenom modelu, već po sećanju. Na taj način će moći da primene sve što su videli, razvijajući maštu i kreativnost, što i jeste cilj učitelja i nastavnika likovne kulture – dodaje profesor.

Naš sagovornik poručuje da nije neophodno baviti se zadatim, ozbiljnim temama, već jednostavno opažanjem neposrednog okruženja.

- Ključna stvar je da se i nastavnici i učenici oslobode okova i stega. Dovoljno je, za početak, samo omogućiti deci da posmatraju i videćete kako će se razviti mašta – zaključuje profesor Milinković.