Digitalni svet – novi predmet od septembra za prvake

Putovanje kroz digitalni svet sa BIGZ školstvom

Gorica Njegovanović, učiteljica OŠ Mihajlo Pupin i autorka radnog udžbenika Digitalni svet 1 u izdanju BIGZ školstva, otkriva ciljeve novog predmeta za prvake.

Poznata je kao učiteljica koja je ovog proleća održala prvi televizijski čas i time otvorila onlajn nastavu. U medijima je nazvana zvezdom TV nastave, a ovog juna je i nagrađena za najbolji primer onlajn časa na konkursu „Magija je u rukama nastavnika”.

Naslovna DS

Gorica Njegovanović je jedan od pionira u nastavi programiranja za osnovce. Od 2017. godine škola „Mihajlo Pupin”, u kojoj radi već  13 godina, deo je projekta „Škola za 21. vek” u okviru kog su đaci učili osnove programiranja i kodiranja.

Gorica je svoje iskustvo iz prakse pretočila u radni udžbenik „Digitalni svet 1”. U razgovoru sa nama ističe koja je važnost novog predmeta:

„Nove generacije odrastaju u svetu u kome se tehnologija razvija svakodnevno i od malena su joj izloženi. Važno je osposobiti ih da je ispravno i bezbedno koriste i naučiti ih zdravom odnosu prema savremenim uređajima i internetu. Kroz ovaj predmet prvaci će se upoznati sa digitalnim uređajima i njihovom primenom, onlajn komunikacijom i biće uvedeni u algoritamski način razmišljanja. Treba istaći da nikakvo predznanje nije potrebno, iako je verovatno da se jedan broj dece još pre osnovne škole susreće sa digitalnim uređajima. Očekivano je da će učenici doći sa različitim iskustvima sa tehnologijom, a na učitelju je da prilagodi ta znanja. Digitalni svet, što me posebno raduje, biće i na TV ekranima.”

Centralni deo udžbenika, kako je i Programom predviđeno, posvećen je bezbednosti na internetu. Šta je to što prvaci treba da nauče?

„Naučiće da je tehnologija olakšala i poboljšala mnoge sfere svakodnevnog života. Unapredila je zanimanja i učinila dostupnim stvari koje su nekada bile nezamislive, poput onlajn kupovine ili virtuelne posete muzeja i grada. Takođe, kreativno stvaralaštvo je u velikoj meri preseljeno na digitalne uređaje i ovaj udžbenik im ukazuje na to da se tehnologijom mogu i umetnički izraziti. Ipak, od ogromne je važnosti upozoriti đake na opasnosti koje vrebaju na internetu, kako u vidu vršnjačkog nasilja, uznemiravanja i krađe ličnih podataka, tako i u vidu prekomerene upotrebe računara. Važno je pomoći im da pronađu meru u korišćenju tehnologije i osvestiti ih da nedostatak fizičke aktivnosti, igre na svežem vazduhu i druženja uživo loše utiču na zdravlje. Posebno mi je važno da u udžbeniku uputim učenike kako da prepoznaju i izbegnu neprijatne i opasne situacije na internetu, kao i šta da rade i kome da se obrate u slučaju da do njih dođe. Istakla bih da je učešće i upućenost roditelja, staratelja i učitelja od izrazite važnosti, posebno u ovom uzrastu.”

lekcija 2

Kada ste još 2017. počeli da istražujete na koje načine se programiranje može uvesti u nastavu, saznali ste da nedovoljan broj računara u školi uopšte ne mora da bude prepreka u učenju. Kako predstaviti programiranje deci ovog uzrasta?

„Prvi koraci u programiranju zapravo se ne prave na računaru. To mi je bilo od velike važnosti u pisanju udžbenika. Osmišljen je tako da, bez obzira u kojim se uslovima nastava odvija, i da li škola ima moderna nastavna sredstva ili ne, jasnim i prilagođenim zadacima učenici razvijaju analitičke kompetencije i stiču osnove algoritamskog razmišljanja. Deca su u ovom uzrastu kreativna i radoznala, a algoritmi su im predstavljeni kroz igru, jer zaista i podsećaju na nju. Prvaci će se upoznavati sa kodiranjem tako što će prepoznavati osnovne operacije koje su neophodne da bi se neka radnja obavila. Za programiranje je ključno rešavanje problema, a time deca stiču upornost, jer kad nešto ne funkcioniše, moraju da pronađu grešku i isprave je. To utiče pozitivno na njihovo samopouzdanje i, vremenom, na preduzimljivost i inovativnost.”

Digitalni svet je predmet sa kojim se i prvaci i učitelji susreću prvi put ovog septembra. Kako naša sagovornica ističe, učitelji imaju dovoljno kompetencija da sprovedu nastavu ovog predmeta, a u toku je i obuka specijalno za ovaj predmet.

U cilju da se učiteljima što više olakša, BIGZ školstvo je pripremilo pažljivo osmišljene i detaljne pripreme koje učiteljima nude brojne primere i mogućnosti za izvođenje nastave ovog predmeta.

Radni udžbenik „Digitalni svet 1” autorke Gorice Njegovanović posebnu pažnju privlači svojim modernim i atraktivnim dizajnom koji je prilagođen uzrastu. Usklađen sa temom informacionih tehnologija i digitalne pismenosti, i sam dizajn čini gradivo bliskim i zanimljivim.

Provera znanja DS

Dragi prvaci, želimo vam uspešno putovanje kroz digitalni svet sa BIGZ-om!

Olivera Đorđević