Četvrtaci u Srbiji i dalje iznad proseka iz matematike

Učenici četvrtog razreda osnovnih škola u Srbiji postigli su rezultate koji su iznad proseka u matematici i prirodnim naukama, pokazali su rezultati TIMS istraživanja koje je danas predstavljeno u 58 zemalja sveta.

Prosek postignuća učenika TIMS skale je 500 poena, a učenici iz Srbije iz matematike su ostvarili 508 poena na testu, dok su iz prirodnih nauka ostarili 517 poena, što ih svrstava u postignuća iznad proseka.

U odnosu na prethodni ciklus, koji je bio 2015. godine, došlo je pada u postignućima učenika iz matematike za 10 poena, jer su tada đaci iz Srbije ostvarili 518 poena.

U TIMS istraživanju, koje je sprovedeno prošle godine (2019. godine), učestvovalo je 165 osnovnih škola iz Srbije, a testove je radilo 4.279 učenika četvrtog razreda.

Nada Ševa iz Institut za pedagoška istraživanja kaže da se TIMS istraživanje sprovodi u 58 zemalja i teritorija u celom svetu, da je ovo treći ciklus gde se prate postignuća četvrtaka u Srbiji iz matematike i prirodnih nauka.

„Đaci iz Srbije već treći ciklus imaju bolja postignuća od proseka skale”, navela je Ševa i dodala da je za obrazovnu zajednicu važno šta deca znaju kada ostvare te rezultate koji su iznad proseka.

Napominje da se u TIMS istraživanju prepoznaju četiri referentne vrednosti - napredna gde deca osvajuju 625 poena ili više, visoka gde ostvaruju 550 poena i više, srednja 475 i više i niska 400 poena i više.

„Naša deca na srednjem nivou postignuća. Sedam odsto učenika je na naprednom nivou, a to znači da su umeli da primene svoje znanje u različitim kompleksnim situacijama, dok je visok nivo ostvarilo 32 odsto đaka”, rekla je ona.

Istraživanje je pokazalo da 11 odsto učenika nije moglo da dosegne najniži novo koji uključuje najosnovnije matematičko znanje i zadatke gde je bilo potrebno da se pomnože 425 i 32. Sličan odnos i sa prirodnim naukama.

Ministar prosvete Branko Ružić rekao je da srpski đaci zaslužuju čestitku za ovakav rezultat, jer imaju značajno bolje postignuće iz matematike od svojih vršnjaka iz regiona - BiH, Severna Makedonije, Crne Gore, ali i od vršnjaka iz Jermenije, Francuske, Albanije, Novog Zelanda.

Njihovo postigniće iz matematike su na nivou postignuća učenika Ausatralije, Bugarske, Slovačke, Kanade, Hrvatske.

„Kada se uporede poslednja dva ciklusa, TIMS 2015 i 2019. godine došlo je do statistički značajnog pada u postignuću iz matematike za 10 poena. Razlike u postignuću između dečaka i devojčica ne postoji”, naveo je Ružić.

Što se tiče testa iz prirodnih nauka učenici iz Srbije su ostvarili 517 poena, što je statistički značajno više u odnosu na prosek koji iznosi 500 poena i u tom domenu su bolji od vršnjaka iz regiona, ali i od vršnjaka iz Španije, Italije, Portugalije, Belgije, Francuske, Malte.

Na istom nivou su sa sa vršnjacima iz Slovačke, Turske , Danske, Nemačke.

„Iz navedenih rezultata možemo zaključiti da iako je postignuće naših učenika na zadovoljavajućem nivou, treba da radimo da obezbedimo trend rasta, a ne stagnacije i pada”, rekao je ministar.

On je dodao da učenici koji su učestvovali u TIMS 2019. godine nisu obuhvaćeni reformama, a cilj reformi je da se obrazovanje zasniva na primeni stečenog znanja u školi, a ne koliko podataka je učenik napamet naučio.

„Najvažnije je da smo pokrenuli promene i da deca koja uče po novim programima dobijaju bolje kompentencije”, rekao je ministar i dodao da će Ministarstvo prosvete nastojati da se smanje razlike između učenika u različitim regionima.

Izvor: RTV