Četiri inovativna rešenja osnovaca za održiviji život u gradu

Završeno je takmičenje „Školski klimatski izazov” i održan je završi panel „Grad i klimatske promene” na kome su proglašena četiri pobednička rešenja osnovaca uzrasta od II do VIII razreda koji su na kreativan način odgovorili na postavljene zadatke.

Na završnom panelu Školskog klimatskog izazova „Grad i klimatske promene“ proglašena su četiri pobednička tima osnovaca od II do VII razreda koji su predstavili rešenja za povećanje zelenih površina, smanjenje otpada, zagađenje vazduha i upotrebu alternativnih vozila u gradu kako bi se ublažile posledice klimatskih promena, saopštio je organizator događaja KidHub iz Beograda. 

Prema rečima žirija događaja, „Pokaži smer“ – digitalna narukvica kojom se povećava bezbednost biciklista u saobraćaju, rešenje učenika petog razreda OŠ „Heroj Ivan Muker“ iz Smederevske Palanke, „Maslešin ekosistem“ – inovativan model održivog parka-igrališta, rešenje učenika sedmog razreda OŠ „Veselin Masleša“ iz Beograda, „Auto balon“ –  alternativno prevozno sredstvo namenjeno deci, rešenje učenika drugog razreda OŠ Stefan Nemanja iz Niša i „Park za decu s invaliditetom“ – sa reciklažnim spravama za igru prilagođenim deci različitih potreba, rešenje učenika trećeg razreda OŠ Milena Pavlović Barili iz Beograda, na kreativan i sveobuhvatan način su odgovorili na postavljen zadatak.

„Deca, a pre svega osnovci su oni kojima bi trebalo da najviše posvetimo pažnju kada je reč o obrazovanju za ublažavanje klimatskih promena jer od njihovog razumevanja te teme, a pre svega različitih alata i znanja koja im pružimo, zavisi na koji način će oni sutradan moći da kvalitetno pristupe rešavanju i prilagođavanju na posledice klimatskih promena koje su vrlo izvesne i realne“, izjavila je Duška Dimović, menadžerka programa „Da Nam Klima Štima“ u okviru Svetske organizacije za zaštitu prirode WWF Srbija.

Na završnom panelu i žiriju Školskog klimatskog izazova na kome su se predstavili finalisti iz deset osnovnih škola uzrasta od drugog do osmog razreda, učestvovali su dr Ivan Simić, docent na Arhitektonskom fakultetu u Beogradu, Bojana Živković analitičarka zaštite životne sredine, predsednik “Dete – Zaštitnik planete” i Tijana Jovanović Petrović, direktorka KidHub-a i menadžerka programa Designathon Works Serbia (Dizajnaton Vrks Srbija), a moderatorka panela je bila Smiljana Popov, novinarka i urednica emisije “Beograd za početnike”.

 „Ovogodišnji dečji radovi pokazuju veliko interesovanje, zrelost razmišljanja, empatiju prema različitim nedovoljno uključenim grupama našeg društva, zbog čega smatram da odrasli treba s većom pažnjom da saslušaju dečje poruke jer su relevantne, kao i da je Dizajnaton metod koji počiva na „dizajnerskom pristupu reševanja izazova“, koji koristimo u našem radu, zapravo inovativan model ko-kreacije dece i odraslih što osigurava kvalitetno uključenje dece u javni dijalog što je iz našeg ugla veoma važno“, istakla je Tijana Jovanović Petrović, direktorka KidHub-a.

U toku Školskog klimatskog izazova, organizovana je obuka „Nastavnik kao mentor” na kojoj se 156 nastavnika iz osnovnih škola iz cele Srbije upoznalo sa osnovama Dizajnaton metod rada. Nastavnici su imali zadatak da mentorišu učeničke timove u procesu rešavanja ekoloških izazova u gradskim sredinama kao što su nedostatak zelenih površina, zagađenje vazduha, otpad i mobilnost. Ove godine, u takmičenju je učestvovalo 400 osnovaca iz 74 osnovne škole.

Designathon Works® metod povezuje dizajnerski način razmišljanja (design thinking) i stvaralačko (mejker) obrazovanje s fokusom na UN Ciljeve održivog razvoja. Metod je primenljiv u projektnoj nastavi i doprinosi razvoju međupredmetnih kompetencija, funkcionalnog znanja, informatičke i preduzetničke pismenosti, empatije, timskog rada, rešavanja problema s ciljem svrsishodnijeg razumevanja klimatskih promena i njihovih posledica po život čoveka u gradu. KidHub je predstavnik ovog metoda i partner globalne Designathon Works mreže za Srbiju od 2018. godine. Ovaj metod je proglašen za jedan od najinovativnijih pristupa HundrEd mreže za 2020. Godinu, deo je Ashoka mreže društvenih inovacija I Lego Re Imagine Learning mreže. Primenjuje se u 45 zemalja sveta, a od 2019. Godine globalni partner ove mreže je globalna WWF mreža.

Školski klimatski izazov se održva u sklopu dvogodišnjeg projekta „Da Nam Klima Štima” koji je pokrenula WWF Srbija, a podržva Vlada Švedske.

masleša
  Malešin ekosistem, učenici sedmog razreda, OŠ „Veselin Masleša”, Beograd
 
SPalanka
Pokaži smer, učenici petog razreda OŠ „Heroj Ivan Muker”, Smederevska Palanka
 
Niš
Autobalon, pobedničko rešenje učenika drugog razreda, OŠ „Stefan Nemanja”, Niš
 
slika 2
Park za decu sa invaliditetom, učenici trećeg razreda, OŠ „Milena Pavlović Barili”, Beograd
 

Izvor: Kidhub