Kako stvarati znanje i izbeći klasično bubanje?

Usvajanje strategije učenja je od velike važnosti za efikasnije usvajanje gradiva i umanjenje stresa oko učenja. Kako smo svi različiti, tako i pamtimo na različite načine pa je najbolje strategije nekada potrebno dodatno vežbati.

Ponavljanje, organizacija i elaboracija

Strategije učenja se mogu svrstati u tri kategorije. Kojom strategijom najbolje vlada vaše dete?

Tokom učenja posežemo svesno ili nesvesno za ponavljanjem, organizacijom ili elaboracijom kako bismo upamtili i obradili što više informacija. Međutim, nisu sve tri strategije podjednako kvalitetne, a ni pogodne u svakoj situaciji.

Ponavljanje ili mehaničko učenje

U pitanju je najprimitivnija strategija učenja, koja se svodi na uzastopno iščitavanje bitnih delova i učenje ključnih informacija napamet. Nedostatak ove strategije učenja je to što se nove informacije uglavnom čuvaju nepovezano s prethodnim znanjem i usvojenim informacijama. Odnosno, podaci se lakše zaboravljaju, jer nisu povezani.

Organizovani podaci se lakše pamte

Organizacija prilikom učenja je vrlo bitna. Naime, strategija organizacije prilikom učenja bazira se na pretpostavci da se informacije koje su organizovane, lakše pamte, a teže zaboravljaju. Suština leži u identifikaciji najvažnijih pojmova i vezi između njih. Organizovano učenje podrazumeva više zasebnih segmenata, iščitavanje, beleške, tabele i ključne reči.

Elaboracija

Elaboracija se temelji na kritičkoj proveri informacija. Nove informacije se usvajaju, dodaju i povezuju sa već postojećim znanjima.

Kod ove strategije je važno da se uvek preispituje uverljivost novog gradiva i da se poredi s poznatim teorijama i podacima o istoj temi.

Znanje koje je usvojeno elaboracijom najduže ostaje sačuvano u sećanju, zbog načina na koji dolazite do informacija.

Strategije se javljaju spontano

Naznake ovakvih strategija javljaju se već od malih nogu. Nužno je kontinuirano raditi na njihovom razvoju.

Izvor: fakulteti.edukacija.rs