Kako smo uzgajali „Pokondirenu tikvicu”

Nastavnik Slaviša Šušulić, mentor učenika koji su osvojili prvo mesto na literarnom konkursu „Komedija po tvojoj meri” opisuje na koji je način zamišljena i realizovana ideja o pisanju „Pokondirene tikvice”.

„Duboko sam bio uveren da, posle stresnih iskustava i osamljeničkog gledanja u ekran prilikom izvođenja nastave na daljinu, moramo pronaći neki način da deci pružimo mogućnost da što više učestvuju u zajedničkim poduhvatima. Saučestvovanje, iskazivanje svojih ideja pred kolektivom, preplitanje i suprotstavljanje misli bilo je preko potrebno učenicima, da se ponovo osete kao deo jedne zajednice – svog razreda i da steknu donekle narušenu sigurnost u sebe i nauče da brane svoje stanovište.

slika 1

Poziv Izdavačke kuće BIGZ školstvo došao je u pravo vreme. Moram naglasiti, takvu divnu i inspirativnu ideju da se na ovakav kreativan, zabavan i deci podsticajan način priđe proučavanju književnih dela, ne bi trebalo napuštati. Naročito u vremenu kada se malo čita, a lektira se od strane učenika proglašava za „gnjavažu i smaranje”. Učenici žude za novim formama učenja. Evo jednog!

Erueka! Deca umeju i imaju šta da kažu, ona svet posmatraju veoma pažljivo i to se može lepo uklopiti u školske okvire.

Učenicima je svaki poziv na neko takmičenje vrlo podsticajan. Odeljenje VIII3 OŠ „Siniša Janić” iz Vlasotinca je oduševljeno prihvatilo ovaj, u njihovom žargonu – izazov. Ovo je bila i prilika da se obnovi gradivo i ponovo pročita „Pokondirena tikva”.

Zamolio sam ih da pročitaju i razmisle, kako i da li bi se to u današnjem vremenu moglo promeniti. Zakazali smo neki razumni rok za to. Uokvirili smo sve to na nekoliko časova, isplanirali smo zajednički šta ćemo na kom času uraditi.

slika 2

Na prvom času smo razgovarali o likovima, o tome koji im se činio najsmešniji, a koja scena, postupak i sl.  je naročito ostavljao utisak. Na drugom času su razmatrali šta bi bilo zgodno izmeniti. Tada je, skoro aklamacijom, utvrđeno da bi trebalo likovima dati drugačije želje i drugačija stremljenja. Utvrdilo se da bi bilo dobro upotrebiti replike i iz francuskog jezika, te je planirano da u rad uključe svoju nastavnicu francuskog jezika.

Malo burnije je bilo na trećem času, pri razmatranju kakva bi danas mogla biti Fema, a kakva Evica i čime bi se one i drugi likovi mogli sve baviti. Uvid u predloge zanimanja izmenjenih likova „Pokondirene tikve” zahtevao je uključivanje psihologa, koji je morao da se suprotstavi onim neprimerenim, a ukazuje da bismo se morali ozbiljnije zainteresovati čemu su sve preko medija izložena naša deca. Na kraju je preovaladalo mišljenje da se Evica ponaša kao veliki broj mladih devojaka danas, njen momak da teži slavi muzičara, a i da Fema bude majka, kao većina današnjih mama, u sukobu sa željama i ponašanjem svojih devojčica.

Na četvrtom času ih je veoma okupirao zajednički rad na izmeni teksta. Prišli smo tome prateći dinamiku teksta i scena koji je Sterija Popović zamislio. Menjane su replike, da bi bile u skladu sa ponašanjem tj. „psihologijom”  likova koje su učenici zamislili. Bilo je tu mnogo smeha jer su predlagane replike iz ličnog iskustva.

Zanimljivo je bilo i smišljanje izmenjenog kraja komedije, a veliko veselje je izazvalo šaljivo predlaganje ko bi koju ulogu mogao da glumi u izmenjenoj komediji.

Na petom času je čitan i uobličavan konačan tekst i smišljeno je ime, koje se samo nametnulo, jer, ako je Femu majku koja želi u visoko društvo Sterija nazvao Pokondirena tikva, njena ćerka je – Pokondirena tikvica.

Sve ove časove učenici su doživeli kao razonodu i uživanje kroz jedan nesvakidašnji vid edukacije. Smeh, radost i oduševljenje na njihovim licima pokazao je da ovaj jednomesečni zajednički rad svih učenika može da bude i deo projektne nastave.

Očekujemo dogodine sličan poziv, za neko drugo književno delo.”

Utiske učenika o zajedničkom stvaranju „Pokondirene tikvice” možete pročitati OVDE.

Slaviša Šušulić, mentor i razredni starešina OZ VIII3