7 načina da kod dece probudite želju za učenjem

Jedan od najčešćih razloga sukoba roditelja i dece školskog uzrasta, kao i uzrok popuštanja ili neuspeha u školi, jeste odsustvo želje kod deteta da nešto nauči. Ako ste to primetili kod vašeg deteta, ne očajavajte. Ovu želju je moguće stimulisati.

Evo 7 načina da u deci probudite želju da nauče nešto novo:

1. Stvorite okolinu koja stimuliše učenje

Naša okolina ima ključnu ulogu u građenju naših navika i usvajanju kulture u kojoj živimo. Tako i detetova okolina ima važnu ulogu u kreiranju njegovog iskustva učenja.

Olakšajte detetu pristup zanimljivim izazovima. Stavite mu potrebno oruđe, materijale i resurse na dohvat ruke. Neka ima pristup knjigama, mesto za kačenje svojih radova i prostor za rad i kreativnost koji je organizovan tako da stimuliše samostalnost.

Na ovaj način osnažujete dete da preuzme kontrolu nad onim što uči kad god mu se probudi interesovanje za nešto.

2. Podržavajte i podstičite razvoj ličnih projekata

Na obrazovanje gledamo kao na nešto što učitelji i mi roditelji kod kuće prenosimo deci na dobro nam poznate načine - planiranjem lekcija ili vremena, određivanjem lektire ili priča za čitanje, ispunjavanjem vežbanki i sl.

Ono što mi ne znamo, ali deca dobro znaju, jeste da ona mogu da uče i sama. Deca u stvari uče najbolje kada se dobrovoljno bave sopstvenim projektima. Na prvi pogled, projekat može da nam izgleda kao igra. Ali, na primer, deca koja treba da naprave kuću od kartona moraju da nauče mnogo stvari da bi uspela u tom zadatku - matematiku, inženjerstvo, timski rad i sl. Ona razmišljaju, planiraju i rešavaju probleme. U toku takve aktivnosti deca su fokusirana, uključena u celo iskustvo i imaju priliku da upravljaju sopstvenim saznanjima. Projekti su tako odlična prilika za pravo učenje.

Podstaknite decu da svoje ideje sprovedu u dela, da istražuju svoje strasti, da uče kada nam izgleda da se “igraju”. Jer upravo se to i dešava - deca uče kroz igru i u isto vreme uče i da vole učenje.

3. Dopustite zdrave “opsesije”

Deca žude da budu majstori u nečemu i obožavaju da se izgube u svojim pokušajima i uđu u stanje “flow”-a. To je stanje u kome smo potpuno prepušteni nekoj aktivnosti u toj meri da smo potpuno izgubili pojam o vremenu i ostatku sveta, osećamo spontanu radost.

Iskustvo flow-a može se doživeti na najrazličitije načine. Neki ga mogu doživeti baveći se sportom, plesom, trčanjem. Drugi ga mogu doživeti baveći se slikanjem, crtanjem, pisanjem, plesanjem, pevanjem… Neophodan uslov je da se pred nama nalazi izazov koji stavlja na probu naše veštine i sposobnosti, pri čemu naše veštine i mogućnosti mogu da odgovore na ovaj izazov, tačnije izazov i veštine moraju biti u skladu i moraju pomeriti naše granice. U slučaju da izazovi prevazilaze naše veštine, možemo osetiti teskobu, a ako veštine prevazilaze izazove, osećamo dosadu.

Deca prirodno i lako ulaze u ovo stanje. Upravo zbog toga mogu da naprave scenu kad je vreme da se ide kući ili završi igra. Pokušajte da prepoznate ovo prirodno ispoljavanje strasti i interesovanja pa im dajte prostora da se posvete zadatku koji su sebi postavili.

5. Prenosite znanje uz pomoć priča

Obratite pažnju kako se vaše dete igra. Deca skoro uvek glume da proživljavaju priče koje su čula. Svako dete voli da čuje priču o običnim ljudima koji su proživljavali neki konflikt, koji su imali neuspehe ali se onda izdigli, našli nove načine da reše problem i uspeli.

Kroz priče, znanje koje dete usvaja postaje pamtljivo i praktično a likovi koje sreće postaju oni koje želi da imitira.

Zato, kada nam dete postavi pitanje, naš odgovor možemo da “upakujemo” u zanimljivu priču.

6. Nemojte da komandujete već pregovarajte

Kada deca stvarno uče, ona počinju kritički da razmišljaju, izražavaju svoje mišljenje i neslaganje sa odraslim osobama.

Oduprite se iskušenju da ih “dovedete u red” ili “pokažete s kim razgovara”. Umesto toga, pozovite ih na pregovore.

Šta to znači? Dobar pregovarač čini da njegov sagovornik oseća moćno i da donosi odluke autonomno. Cilj je pomoći detetu da donese najbolju moguću odluku koristeći svoje kritičko razmišljanje za analizu sopstvenih odluka.

Tokom pregovaranja koristite uglavnom pozitivan, veseo glas jer on pomaže deci da se osećaju ohrabreno. Ako se dete uznemiri ili naljuti koristite usporen, dubok i miran glas. Asertivan glas je za najvažnije tačke jer odmah izaziva odbojnost. Zapamtite, usvajamo energiju ljudi koji nas okružuju. Kao rezultat toga, možete da oblikujete razgovor time kako izgovarate ono što govorite.

7. Omogućite detetu da se poveže sa drugarima

Ljudi su društvena i oponašajuća bića. Prirodno je da dete želi da uči više kada je okruženo vršnjacima koji takođe žele da uče. Podržite zato učenje sa drugarima (i kada je onlajn), zajedničke projekte i interesovanja vašeg deteta i van škole gde može da upozna drugu radoznalu decu. Cilj je da se međusobno povežu, rešavaju probleme i rade zajedno.

  

Izvor: najboljamamanasvetu.com