Pozorište u školi

Cilj dramske sekcije Osnovne škole „Sostro” iz Ljubljane je da pripreme četiri predstave godišnje, kao i da učestvuju na festivalu pozorišta za decu u organizaciji Pionirskog doma iz Ljubljane.

Iskustvo sa umetnošću – gledanje kvalitetnog filma, predstave, poseta galeriji, prisustvovanje koncertu – predstavlja čvrst temelj razvijanja osećaja za estetiku i kritičnosti kod deteta. Podstiče ga na razmišljanje o vrednostima i principima, o sebi, vlastitom stvaranju i izražavanju svojih emocija.

Dr. Helena Korošec, docent za područje lutkarstva, pozorišnog i filmskog izraza na Pedagoškom fakultetu u Ljubljani, u članku pod naslovom „Novo shvatanje uloge pozorišta u obrazovanju” piše o kreativnom dramskom obrazovanju:

„Sa stvaralačkom dramom odnosno dramom u obrazovanju može se podučavati pozorišna umetnost ili motivisati i proširiti učenje na druge oblasti. Deca uče da prihvate odgovornost, donose grupne odluke, sarađuju, razvijaju nova interesovanja i traže nove informacije. U kreativnoj drami, aktivnost može biti sugerisana pričom, poezijom, originalnom idejom, muzikom koju stvaraju deca/tinejdžeri ili odrasli. Može uključiti pantomimu (pokret, gestove, neverbalnu mimiku, ekspresivni ples), improvizacije i igre uloga koje imaju početak, zaplet i zaključak. Aktivnosti se odvijaju uz lutke, maske ili igru uživo. Cilj i smisao rada kreativne drame je stvaranje iskustava kroz koja učenici/deca lakše razumeju međuljudske odnose, saosećaju sa životima drugih ljudi i vide alternativne mogućnosti reakcija i događaja. Učesnici eksperimentišu u situacijama ’kao da’ i koriste igru da bi se distancirali od stvarnosti. Suočavaju se sa problemom, temom iz nastavnog plana/programa; a dijalog koji stvaraju zavisi od okolnosti u kojima grupa radi, od improvizacije i mašte pojedinca i grupe. Ova vrsta pozorišne aktivnosti je nešto što može da radi svako dete, a ne samo ono koje ima prirodni dar za pozorišno stvaralaštvo. Težište rada nije na tekstu, on je ponekad samo polazna osnova, već ga učenici kroz proces kreativno transformišu. Ali oni istražuju šta se dešava u priči, stvaraju svet fantazije i pretvaraju priču u nešto novo.” (Korošec, 2015)

U našoj školi već 12 godina deluje dramska sekcija u okviru vannastavnih aktivnosti i u okviru časova za rad s darovitim učenicima. Grupu vodimo nas dve – učiteljice koje se međusobno dobro dopunjuju i koje rad sa grupom dele na osnovu vlastitih interesovanja i zanimanja. U grupu su uključeni učenici od 4. do 9. razreda. Zbog vrlo velikog interesovanja i velikog broja prijavljene dece u dramsku sekciju rad se odvija u tri grupe, dva časa nedeljno pre početka nastave. Svaka dva meseca imamo probe i nedeljom kada korigujemo scensku postavku, muzičku pratnju i ostale elemente koji su potrebni za optimalan performans. 

Cilj naše dramske sekcije je da pripremimo četiri predstave godišnje, kao i da učestvujemo na festivalu pozorišta za decu u organizaciji Pionirskog doma iz Ljubljane. 

Prvi nastup održavamo već prvog školskog dana na svečanom prijemu đaka prvaka. Drugi nastup je pred Novu godinu, kada se u školi održava humanitarni božićni sajam. Svake godine nam je poverena organizacija proslave kulturnog praznika – Prešernovog dana, koji je u Sloveniji državni praznik. Celu organizaciju i sve tačke na priredbi izvode članovi naše dramske sekcije. Četvrti nastup je dramska igra za završetak školske godine. Svaka predstava traje 30–50 min.

Kod pripreme predstave učenici učestvuju vrlo samostalno. Dodela uloga se odvija grupno. Nakon čitanja teksta, učenici sami biraju ulogu koja im najviše odgovara i koju bi želeli da odigraju. Na sledećoj probi organizujemo manju audiciju na kojoj deca predstavljaju svoju igru i dogovaraju se o raspodeli uloga.

Učenici su aktivni fizički i psihički, dosta je improvizacije i akcenat je na neverbalnoj komunikaciji i izražavanju. 

Uloga mentora je da podstiče, neguje i razvija maštu učenika. Takođe je potrebno decu podsticati na samokritiku i samospoznaju. Svaki nastup uključuje i scenske pripreme, muzičku pratnju i odgovarajuću kostimografiju. Učenici imaju priliku da razvijaju i otkrivaju svoje talente. 

Vežbe se odvijaju u opuštenoj atmosferi. To znači da su učenici ono što znaju da budu i ono što žele da budu. Atmosfera je zabavna i vesela, puna kreativnosti i zadovoljstva dobro odigranom ulogom. Posle svakog nastupa odvajamo vreme za debatu i analizu. Podstičemo učenike da izraze svoja osećanja ili doživljaje tokom izvođenja.  

Pozorišna aktivnost ima snažan uticaj na razvoj deteta. Svrha delovanja naše dramske grupe nije samo predstavljanje celogodišnjeg rada, već i podsticanje daljeg stvaranja i podizanja pozorišne pismenosti. Učenici stiču neprocenjivo iskustvo u istraživanju sopstvenog identiteta, javnom govoru i radu u grupi.

 

Autor teksta i fotografija: Slađana Đorđević, prof. razredne nastave OŠ „Sostro”, Ljubljana, Slovenija