VETAR – O POEZIJI IVANA V. LALIĆA

Osmog juna se obeležava rođenje Ivana V. Lalića, pesnika koji je svojim senzibilitetom najdublje i najpotresnije osećao život oko sebe. U skladu sa tim, poetski je prepričavao suštinu ograničenog čovekovog trajanja.

Njegove zbirke se mogu posmatrati kao jedna galerija zaokruženog pesničkog stvaranja. Od svakog pesničkog motiva (priroda, Vizantija, tradicija, ljubav, smrt) se može napraviti samostalna i upotpunjena izložba.

To su stihovi koji naizgled pevaju o uopštenim pojmovima kao što su prostor i vreme, ali i o suštini, kao koritu, u kojem se prostor i vreme ulivaju.

Prostor poezije i života svakog čoveka ispunjava vazduh. Bez njega je nemoguće opstati. Ubrzano proticanje vremena kovitla vazduh i pretvara ga u vetar.

Takav jedan čudnovati Vetar zavukao se i u čitanke za osmi razred.

Lalićev Vetar stalna je opomena na smrt koja prekida beskonačno nizanje godina. Čini se da je naš rođendanac neprestano bio u dijalogu sa smrti, a tu činjenicu ne potvrđuje samo stvaralaštvo, već i životne okolonosti.

Smrt je prvi put pokucala na Lalićeva vrata 1941. godine. Srećom, on tad nije bio kod kuće. Ali njegovi drugari jesu. Šestoaprilsko bombardovanje Beograda pogodilo je zgrade u Kumanovskoj ulici. Međutim, zgrada broj šest ostala je kao preživeli svedok tog strašnog vremena koji se u potiljku jednog desetogodišnjeg dečaka urezao kao zarđala igla. To traumatično sećanje, koje prerasta u lajt motiv, zabeležio je u istoimenoj pesmi – Zarđala igla.

Noć koju je zavoleo zbog vetra i dečije igrarije po uskim vračarskim ulicama, vrlo brzo je zamrzeo zbog straha. Svi ti dečaci, Lalićevi vršnjaci, u jednom rušilačkom trenutku, nasilno i bez svoje volje, prerasli su preživelog pesnika. Takvom detinjstvu, koje je naglo prezrelo do truljenja, mogla je jedino smrt da se desi.

Šta prenosi fijukanje vetra? 

Nostalgično peva o prošlom vremenu prisutnom u sadašnjosti.

Pesma Vetar je lirsko prizivanje nekadašnjeg bezbrižnog života. Zahvaljujući Lalićevim komentarom, mi imamo širi kontekst u kom je ova pesma nastajala.

„Leta smo pre rata provodili na Divčibarama, u našoj beloj i zelenoj kući od koje osta temelj i zelena rđa krovova. Divčibare su mitski pejzaž mog detinjstva; onaj hram iz Bodlerove pesme Veze, u kojoj je majka bila prosveštenica. I danas me fantomski progoni zvuk vetra u velikim (a davno posečenim) borovima oko kuće, praćen zvukom lupanja zelenih drvenih kapaka.”

U središtu tog mitskog pejzaža izdvajao se zaštitinički lik majke koja rukom zaklanja plamen sveće.

„Majčina me je brižna zaštita omotala kao atmosfera, kao vazduh; udisao sam je zajedno sa vazduhom nesvesno.”

Druti put, smrt je Laliću šuškala u roletnama prozora, u maljavim grudima divčibarskih brda na kojima je provodio leto sa bolesnom majkom. Zaštićen majčinom rukom i poljupcima za laku noć, Lalić je tada, još kao dečak, osećao pulsiranje smrti, nekad čak i jače od života. To nadmetanje života i smrti prepričavao je fijuk vetra.

Nekoliko godina kasnije, prvobitnoj zarđaloj igli priključila se još jedna. Prerani odlazak majke Ljubice, koja je obeležila prvih petnaest godina njegovog života, ostaće trajno urezan u detinjstvo. Ostaće skamenjena sa drugovima koji su stradali u Kumanovskoj ulici. A pesnik je nastavio da raste i da stari, da svojim trajanjem prerasta svoje drugove i da se približava godinama majke, gde će u jednom trenutku biti stariji i od nje.

Treći kucaj smrti, pretposlednji, bio je pogubniji od one lične, poslednje. Njegov sin, talentovani muzičar, Vlajko Lalić, stradao je u brodolomu blizu Venecije 1989. Tada, celo telo jednog krhkog čoveka pretvara se u zarđalu iglu. Jedino što obesmišljava upornu smrt bila je njegova umetnost i čvrsta vera. Lalić je sklopio savez sa Bogom. Zatražio je od njega da mu da 7 godina za završetak poslednjih stvaralačkih namera, zbirke Pismo, a zatim i pesničkog vrhunca, zbirke Četiri kanona.

U vrelini letnjih meseci, tačno sedam godina nakon nesreće njegovog sina, krajem jula 1996. godine, smrt je poslednji put pokucala na vrata pesnika i on je spremno otvorio.

 

Autor. Anđelka Panić