Predstavljena Nacionalna čitanka za prvi i drugi razred osnovne škole
- četvrtak, 26. septembar 2024.
- Novosti
"Nacionalna čitanka nije zbir tekstova u kojoj učenici treba da nauče definicije, već obavezno nastavno sredstvo namenjeno razvijanju svesti, negovanju tradicije i kulture srpskog naroda, kao i nacionalnih manjina koji žive u Srbiji“, poručila je ministarka prosvete na konferenciji za novinare na kojoj je predstavljena Nacionalna čitanka.
Đukić Dejanović je navela da će čitanka učenike upoznavati sa tradicijom, jezikom, umetnošću, istorijom i našom prošlošću.
"Motiviše nova saznanja, a ujedno i razvija ljubav prema otadžbini i njenim stanovnicima“, rekla je ona i dodala da je razvijanje nacionalnog identiteta veoma važno, kao i poštovanje i uvažavanje različitosti“, rekla je ministarka i izrazila uverenje da će ona kod učenika podstaći osećanje ljubavi prema svojoj zemlji.
Prema njenim rečima, prvi korak u realizaciji ovog projekta bilo je usvajanje i izmena dopuna Zakona o udžbenicima nakon čega su raspisani javni pozivi za autora i recenzenta. Realizacija je poverena Zavodu za udžbenike, a Zavod za unapređenje obrazovanja i vaspitanja je spremio materijal za nastavnike u kojima je objašnjeno kako da nastavnici koriste čitanku u radu sa učenicima.
Tokom ove školske godine i ostali učenici će dobiti čitanke. Biće ih ukupno četiri, osim za učenike prvog i drugog razreda, posebne čitanke biće za učenike trećeg i četvrtog, kao i za učenike od petog do osmog i srednjoškolce“, istakla je ona
Ministarka prosvete Slavica Đukić Dejanović podsetila je da je inicijativa za njenu izradu potekla od predsednika Srbije Aleksandra Vučića, kao i da je na značaj čitanke ukazao i premijer Srbije Miloš Vučević u svom ekspozeu.
Direktor Zavoda za udžbenike Stefan Paunović ukazao je da je sadržaj čitanke određen planom i programom predmeta kao što su srpski jezik, svet oko nas, muzička i likovna kultura.
"Sadržaj je podeljen u pet poglavlja – Ovo je priča o meni, Ponosim se svojim jezikom i pismom, Kako raste znanje, Kako raste kultura i Srbija u mom srcu“, objasnio je on.
Prema njegovim rečima, sadržaji su međupredmetno povezani na način kako bi se uvodile teme kojima se objašnjavaju pojmovi domovine i otadžbine, predstavljaju značajne ličnosti naše kulture, važne institucije, kao i prirodne lepote.
"Projekat Nacionalna čitanka je početak rada na razvoju celovitog pristupa u predstavljanju kulture srpskog naroda i nacionalnih manjina putem vaspitno-obrazovnih sadržaja“, zaključio je Paunović.
Direktor Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja Zlatko Grušanović poručio je da je Nacionalna čitanka predstavlja vrstu smernice učiteljima za kreativno vođenje časova.
"Nastavnici nemaju potrebe da se plaše da će im ona biti poseban teret s obzirom na to da oni već niz godina unazad imaju određene obuke, gde unapređuju nastavu i to pre svega kroz međupredmetni pristup“, izjavio je Grušanović.
Važna uloga ove čitanke jeste u tome da se u najmlađem uzrastu upoznaju najviše vrednosti sopstvene kulture i da se razvije svest o raskoši svih kultura koje postoje u državi Srbiji. U čitanci se insistira na tome da je bogatstvo u različitosti i da susret sa drugim kulturama obogaćuje živote svih nas. Najmlađe i najbolje od nas permanentno treba učiti prijateljstvu, poštovanju svakog živog bića (uključujući biljni i životinjski svet), međusobnom uvažavanju, ljubavi prema sebi i drugima – sigurna sam da svaki nastavnik ove reči govori svojim đacima, pa neka mu ova čitanka u tome pomogne“ navela je prof. dr Zorana Opačić, jedna od autorki Nacionalne čitanke.
Prema njenim rečima, u čitanci se promoviše vrednost detinjstva i dečje kulture. Čitanka treba da koristi đacima, nastavnicima i njihovim roditeljima u važnom zadatku: kako negovati osnovne ljudske vrednosti. Ona se zahvalila svim autorkama na zajedničkom radu – Jeleni Nedović, Biljani Ivković i Jeleni Jugović Jovanović, kao i Zavodu za udžbenike.
Izvor: Ministarstvo prosvete
Foto: TANJUG