ZBIRKA ZADATAKA IZ MATEMATIČKE I NAUČNE PISMENOSTI I ZBIRKA ZADATAKA IZ ČITALAČKE PISMENOSTI

Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja sačinio je dve zbirke zadataka za učenike trećeg i četvrtog razreda osnovne škole.

Tim iz Zavoda koji se bavi međunarodnim istraživanjima realizovao je pionirski poduhvat na srpskom tržištu zbirki zadataka. Svima koji rade u nastavi uvek su dobrodošli kvalitetni materijali za rad, a sada konačno na tržištu imaju nešto što se razlikuje od svega do sada viđenog. 

Prva zbirka je iz matematičke i naučne pismenosti, a nastala je na osnovu iskustava sa međunarodnog testiranja učenika četvrtog razreda – TIMSS-a. Druga zbirka je zbirka zadataka iz oblasti čitalačke pismenosti i nastala je na osnovu iskustava sa međunarodnog testiranja učenika četvrtog razreda – PIRLS-a. Ovakvi „TIMSS-oliki” i „PIRLS-oliki” zadaci su novina među dosadašnjim zbirkama zadataka na našem tržištu. 

Tim iz Zavoda se osmelio da iskoristi znanje i iskustvo stečeno u međunarodnom istraživanju i nesebično ga podeli sa učiteljima i učenicima mlađih razreda, dok su recenzentkinje bile nastavnice razredne nastave. Ovaj poduhvat je verovatno jedinstven među obrazovnim sistemima koji su učestvovali u ovim međunarodnim istraživanjima. Zadaci poput ovih ne postoje u drugim udžbenicima i zbirkama zadataka te naši učenici sada imaju priliku da sa svojim učiteljima rešavaju zadatke poput onih na kakve nailaze u ovim međunarodnim istraživanjima. 

Jedan od povoda za pravljenje ovakvih zbirki zadataka jeste da zadaci u ovim zbirkama posluže i kao model za buduća nacionalna testiranja učenika. 

Zbirka zadataka iz matematičke i naučne pismenosti sastoji se iz dva dela – dela koji se odnosi na zadatke iz matematike i dela koji čine zadaci iz različitih nauka. Deo zbirke koji se odnosi na naučnu pismenost grupisan je prema tematskim celinama. Rešavanjem ovakvih zadataka iz matematičke i naučne pismenosti učenici stiču veštinu koja se ne odnosi na prostu reprodukciju činjeničnog znanja, već kroz ovakve zadatke oni uče da promišljaju, zaključuju, povezuju znanje sa svojim iskustvom  i razvijaju strategije za rešavanje izazova sa kojima će se suočavati u  svakodnevnom životu u savremenom društvu. 

Zbirku zadataka iz čitalačke pismenosti takođe čine dva dela – deo sa informativnim tekstovima i deo sa književnim tekstovima. Odabrani tekstovi služe kao osnova za niz zadataka koji doprinose razvoju čitalačke pismenosti učenika. Rešavanjem zadataka iz čitalačke pismenosti učenici stiču veštinu čitanja i razumevanja i informativnih tekstova, sa kojima do sada nisu imali prilike da se susreću ni u čitankama ni u radnim sveskama, i književnih tekstova. Kroz ovakve zadatke učenici uče da promišljaju na drugačiji način,  da u tekstovima punim informacija uočavaju i kritički vrednuju podatke, da iznose svoje stavove i povezuju informacije. 

U obe zbirke zadataka na kraju su data uputstva i napomene za pregledanje, odnosno rešenja i način bodovanja, koji je takođe napravljen po ugledu na kodiranje iz ove dve međunarodne studije, a što čini još jednu specifičnost ovih zbirki.

Za izdavanje ovih zbirki zadataka veliku zahvalnost na dostupnom materijalu i pravima za tekstove Zavod duguje „Politikinom Zabavniku” i njegovom glavnom i odgovornom uredniku, Zefirinu Grasiju, koji je prepoznao značaj ovakvog izdavačkog poduhvata. Tekstovi koji su korišćeni u zbirkama delimično su izmenjeni i prilagođeni ovim izdanjima zbirki. 

Suizdavač obe zbirke zadataka je „Prosvetni pregled”.

 

Izvor i foto: Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja