Nastavnici imaju reč na #NewTechEdu

Na konferenciji „Nove tehnologije u obrazovanju“ u organizaciji Britanskog saveta učestvovao sam kao zvanični bloger već drugu godinu zaredom. Takođe drugu godinu zaredom učestvovala je i izdavačka kuća „Bigz školstvo“ u sajamskom delu.

Posebnu vrednost na ovoj konferenciji vidim u tome što naši nastavnici izlažu svoje kreativne ideje i realizovane časove rame uz rame sa inozemnim ekspertima. I baš svakom od njih daje se i vreme i prostor (i tehnika, naravno), da prezentuje svoj dobar rad. Uzimajući u obzir celokupnu našu situaciju i status našeg školstva i našeg nastavnika, ovo je, nažalost, retka prilika kada može da se čuje reč nastavnika. Mediji su nas zanemarili, a institucije od značaja nam, takođe, ne pridaju veći značaj. Međutim, tim izdavačke kuće „Bigz školstvo“ i te kako posvećuje pažnju nastavnicima i to jeste jedan od razloga zašto su bili prisutni na konferenciji. Kako kažu, uvek su tu da podrže i nastavnike i nove tehnologije.

Da je reč nastavnika važna, vidi se i u aktivnostima Školskog portala i ideja Bigzovog tima je da se angažuju nastavnici koji bi pisali i o lepim stvarima koje se dešavaju u učionici, ali i o problemima. Posebno su zainteresovani da čuju nastavnike iz manjih mesta jer je i beogradskom nastavniku veoma teško da se izbori da se njegova reč čuje. Tehnologija je do tih manjih mesta doprla, ali je potrebno i raditi sa njom. Postoje ideje da se naprave obuke, a kroz sve moguće raspoložive načine stručnog usavršavanja, pa i korišćenjem tehnologije (u smislu učenja na daljinu, odnosno onlajn učenja).

Na samoj konferenciji na štandu Bigz školstva napravljena su tri digitalna časa, na kojima je bilo prisutno po petnaestoro đaka, tako da je sve izgledalo poput časova u učionici. Obrađeni su čas iz geografije za peti razred „Vulkani i zemljotresi“, čas iz istorije za sedmi „Američki građanski rat“ i čas iz poznavanja prirode i društva za četvrti „Prilagođavanje biljaka i životinja“. Ove prezentacije časova imale su lepu posetu, ali su nastavnici posećivali štand i mimo tih časova, a najveće interesovanje je izazvao elektronski udžbenik.

 

U stvari, e-udžbenik je za nastavnike bio iznenađenje i otkrovenje, da tako kažem. Tako je dizajniran da može da se personalizuje. Nastavnici, ali i đaci, uz pomoć koda, mogu da pristupe udžebinku i dodaju sopstvene sadržaje – tekstove, slike, filmove i muziku, a kako bi lakše koristili taj udžbenik i učili iz njega.

Ovaj udžbenik olakšava rad nastavnicima, a đacima nastavu čini zanimljivijom. Iskustva ljudi iz „Bigza“ su takva da deca jako dobro reaguju i rado učestvuju u aktivnostima na času kada se radi sa e-udžbenikom. Iako upotrebom IKT udžbenik postaje interaktivniji i kreativniji, ne odustaju ni od štampanog udžbenika, jer ne treba zanemariti ni pisanje i čitanje – nešto što današnjim klincima svakako nedostaje. Poenta je u balansu novih tehnologija i starih, ali potrebnih veština.

 

Bigz školstvo prati i inozemna iskustva i prikuplja saznanja o tome kako to „drugi“ rade i svakako da tu ima nekih lepih i primenljivih ideja. Pa, ipak, oprezno i ozbiljno pristupaju izradi udžbenika, odmereno koristeći pomenuta saznanja, a u skladu sa potrebama naše nastave i naših nastavnika. Na ovoj konferenciji mnogo toga je moglo da se čuje o iskustvima iz tuđih obrazovnih sistema, o čemu sam već pisao. Osluškujemo svi mi i neko oprezno, neko sa mnogo entuzijazma menja svoju praksu i polagano pomera granice obrazovanja. Ljudi iz Bigza imaju ideju da promovišu sav taj lep rad i da tako unaprede i svoj sopstveni. Prostora za saradnju svakako ima, a od ove izdavačke kuće očekujem mnogo toga dobrog i na tom i na svim drugim poljima. 

Dejan Bošković