Multikulturalizam u obrazovanju

Učiteljica iz Niša predstavnicima 20 zemalja održala predavanje o tome kako da učenici i nastavnici na najbolji način funkcionišu u razredima u kojima ima i dece iz različitih kulturoloških sredina.

Suzana Miljković, učiteljica u OŠ “Kralj Petar Prvi” iz Niša, kao predstavnik Srbije, učestvovala je na  II Međunarodnom samitu vodećih nastavnika pod nazivom “Interkulturalno obrazovanje i multikulturalna iskustva u obrazovanju”. Tom prilikom ona je učesnicima iz više od 20 zemalja predstavila svoj rad na temu Multikulturalizam u obrazovanju, radionicu za čas odeljenjskog starešine koja se može primeniti u bilo kom obrazovnom ciklusu. Prema njenim rečima, ako se odrasla osoba teško snalazi u takvom okruženju, treba samo razmisliti kako je detetu koje ne poseduje veštine i umeća odrasle osobe.

- Multikulturalno obrazovanje se bavi ovom decom i pruža im podršku koja se sastoji u dodavanju nastavnih sadržaja koji nisu obuhvaćeni tradicionalnim materijalima. Skup strategija koje čine multikulturalno obrazovanje podrazumeva da se svakom učeniku obezbede jednake šanse za ostvarenje ciljeva, normalno funkcionisanje u multikulturalnom društvu, podjednaku pažnju nastavnika svim učenicima, da škola bude aktivni učesnik u suzbijanju svih vrsta diskriminacija na kulturnoj osnovi, da škola u potpunosti bude posvećena učeniku – navela je Suzana Miljković u svom radu i dodala da s obzirom da su sva društva multikulturalna i da se sve kulture unutar jednog društva tretiraju kao ravnopravne, zadatak prosvetnih radnika je da aktivno doprinose razvoju multikulturalnosti na časovima.

 

 

Ona ističe da na području koje se tiče profesionalnosti, nastavnici se  moraju stalno razvijati i usvršavati svoje kompetentnosti. Između ostalog one se tiču i razvoja njihove kompetentnosti za područje multikulturalnosti koje su adekvatne odnosu prema kulturno različitim pojedincima u razredu.

- Svaki prosvetni radnik treba da usvaja nova znanja o kulturalnim specifičnostima, razvija svoje veštine kako bi intervenisao adekvatno kulturnim specifičnostima svakog učenika, utiče na svoj koncept organizacije kako bi bio pristupačan učenicima različitog kulturološkog profila, utiče na profesionalnu zajednicu kako bi se obezbedio kvalitet multikulturalnog obrazovanja u svim vidovima formalnog i neformalnog obrazovanja i radi na razvoju prakse prilagođene kulturnim specifičnostima, kao ni da utiče na šire društveno okruženje i promoviše kulturno kompetentan pristup izvan svoje profesije – zaključuje Miljković.