Kako privoleti decu da poštuju pravila?
- utorak, 14. april 2020.
- Tema nedelje
Sva deca se ponekad ponašaju neprihvatljivo. To je normalno kada su umorna, gladna, uznemirena ili uplašena, ili kao rezultat razvojno očekivanog „testiranja” postavljenih granica. U situaciji izolacije takva ponašanja mogu da budu i češća.
Uvođenje discipline jedan je od važnih zadataka roditelja i staratelja. Osobe koje brinu o deci treba da šire svoj repertoar tehnika za podsticanje željenih ponašanja, kao i korigovanja onih nepoželjnih tako što će postaviti granice deci.
Postoji niz načina kako izaći na kraj sa tim izazovima na konstruktivan način, uz uvažavanje ličnosti i osećanja dece, ali i roditelja. Podjednako je važno imati u vidu šta je moguće uraditi u trenutku kada se nepoželjno ponašanje dešava, ali i kako da uspostavimo atmosferu koja će doprineti smanjenju rizika za problematična ponašanja i kršenje pravila.
- Zaustavite i preusmerite nepoželjna ponašanja
Vi najbolje poznajete svoje dete. Kada primetite prve znakove razdražljivosti i umora, preusmerite detetovu pažnju na neku drugu aktivnost. Malu decu brzo možemo da naučimo da puštanje određene muzike znači da je vreme da se umiri, zvuk zvonca može značiti ,hajde da vežbamo’ ili jednostavno recite – ,hajde da sklonimo igračke’.
- Primenite taktiku pauze
Kada ponašanje deteta postane neprihvatljivo, roditelji ili staratelji ponekad bez promišljanja reaguju oštro i sa nestrpljenjem - povišenim glasom, grubim rečima, neverbalnim ,pretećim’ znacima fizičke napetosti. Nažalost, to često pogoršava stvari. Umesto toga, pronađite svoj fokus, uspostavite kontakt očima i spustite glas. Mirnoća je ,zarazna’ i prenosi se na druge oko nas.
- Prihvatanje postavljenih granica i posledica
Sagledavanje posledica i jasno postavljenih granica pomaže deci da preuzmu odgovornost za svoje ponašanje. To daje više rezultata u disciplinovanju nego vikanje ili kazna.
Deca oponašaju ponašanja odraslih - Budite uzor svom detetu i podstičite i druge u svojoj okolini da to čine!
Izvor: unicef.org