Bliži se kraj školske godine - ovo je 6 znakova da vam je dete pod velikim pritiskom

Kraj školske godine za većinu učenika predstavlja stres, opterećenje, pritisak i uznemirenost

Razlozi takvim negativnim stavovima su želja za postizanjem što boljeg školskog uspeha, veliki broj negativnih ocena, pritisak roditelja, ali i same dece.

Kod većine učenika stres vezan za školu i školske obveze prisutan je tokom cele školske godine, posebno pre zaključivanja ocena. Stres ne mora uvek imati negativan uticaj, ponekad blago povišen nivo stresa može podstaći učenika na kreativnost i efikasnost. Međutim, na kraju školske godine dolazi do intenzivnije uznemirenosti i stresa koji može imati negativne posedice i uticati na fizičko i mentalno funkcionisanje mlade osobe. Posebno su rizična deca koja nemaju dovoljno psiholoških sposobnosti da se nose sa stalnim pritiskom.

SLEDEĆI ZNACI MOGU UKAZATI NA TO DA JE DETE POD VELIKIM STRESOM:

  1. učenje i rad bez odmora 
  2. glavobolje, nedostatak apetita, bolovi u stomaku
  3. lake i česte promene raspoloženja
  4. slaba tolerancija prema drugim osobama
  5. teškoće usmeravanja i održavanja pažnje
  6. strah od škole i izbegavanje odlaska na nastavu

Na kraju školske godine nisu samo deca izložena većem pritisku, nego i sami roditelji. U najboljoj nameri i želji da dete motivišu i roditelji mogu pogrešiti. Najčešći problem su nerealni ciljevi i prevelika roditeljska očekivanja. U takvim situacijama roditelji često pribegavaju kazni misleći da će tako decu podstaći na učenje. Međutim, ovakva metoda može izazvati suprotan efekat. Deca imaju utisak da nema potrebe da se trude, jer ionako ne mogu uspeti.

OSTALI NEEFIKASNI POSTUPCI KOJIMA SE RODITELJI NAJČEŠĆE SLUŽE SU:

  • nabrajanje negativnih posledica ili „strašnih stvari” koje će se desiti
  • forsiranje deteta da počne sa učenjem čim dođe iz škole
  • izvršavanje zadataka umesto deteta
  • previše kontrole ili stalno opominjanje 

UMESTO TOGA POKUŠAJTE:

  • naučiti decu organizaciji vremena i planiranju
  • naučiti ih kako učiti, podeliti gradivo na manje celine
  • imati razumevanja za sitne nestašluke zbog stresa
  • izbegavati kazne koje nemaju smisla
  • postaviti realna očekivanja
  • pružiti podršku detetu
  • ne izazivati dodatni stres svojom zabrinutošću, negativnim komentarima ili pesimističnim stavom
  • poslati deci poruku da ne moraju biti savršena

 

Izvor i foto: ordinacija.vecernji.hr