Kooperativna nastava u fokusu

Branislava Blajvaz, nastavnica fizike iz OŠ „Jovan Jovanović Zmaj“ u Sremskoj Mitrovici, na Republičkom seminaru o nastavi fizike, predstavila rezultate obimne studije o unapređenju metodike i kvaliteta nastave fizike u osnovnim školama.

Branislava Blajvaz, nastavnica fizike iz Osnovne škole „Jovan Jovanović Zmaj“ u Sremskoj Mitrovici, učestvovala je na XLII Republičkom seminaru o nastavi fizike, gde je predstavila rezultate obimne studije o unapređenju metodike i kvaliteta nastave fizike u osnovnim školama.

Predavanje je bilo zasnovano na istraživanju pod nazivom „Primena kooperativne nastave u realizaciji osnovnoškolskih programskih sadržaja fizike“, koje se bavi jednim od najznačajnijih izazova savremene nastave fizike — niskom motivacijom učenika, slabijim postignućima i nedovoljno razvijenim metakognitivnim veštinama neophodnim za savremeno učenje.

Autorka ističe da brojna domaća istraživanja ukazuju na opadajuće interesovanje učenika za fiziku, kao i na stagnaciju postignuća na završnim ispitima i takmičenjima. Zato je cilj studije bio da se ispita da li uvođenje savremene, aktivne metode učenja i nastave — konkretno kooperativne nastave mogu poboljšati kvalitet učenja i nastave fizike.

U istraživanje je bilo uključeno 93 učenika sedmog razreda (38 dečaka, 55 devojčica), starosti 12 i 13 godina, koji su tokom jednog polugodišta u okviru pedagoškog eksperimenta učili primenom metode tehnike slagalice (Jigsaw) u eksperimentalnoj grupi i tradicionalne nastave uz podršku digitalnih tehnologija u kontrolnoj grupi.

Na ovaj način ispitivan je uticaj primene nove metode učenja na nivo  i kvalitet stečenih znanja, motivaciju učenika i razvoj metakognitivne svesti, koji predstavljaju osnovu za samostalno učenje, planiranje i praćenje sopstvenog napretka.

„Savremena nastava zahteva metode koje učenika aktivno uključuju u proces učenja. Tehnika slagalice podstiče saradnju, razmenu informacija, veću odgovornost svakog učenika u radu, ali značajno utiče i na razvoj socijalnih odnosu u okviru grupe. Upravo zato je tehnika slagalice bila idealna za ispitivanje uticaja kooperativnog rada u nastavi fizike“, objašnjava autorka istraživanja, Branislava Blajvaz.

Rezultati studije jasno pokazuju da primena kooperativne nastave donosi višestruke koristi jer značajno povećanje opsega i kvaliteta učeničkih znanja iz fizike, pozitivno utiče na motivaciju učenika za učenje fizike i razvija metakognitivne veštine kod učenika.

Posebno je značajno što nije bilo razlika u postignućima i motivaciji između dečaka i devojčica. Ovaj rezultat se uklapa u savremena svetska istraživanja, prema kojima primena novih metoda učenja doprinosi izjednačavanju postignuća među polovima u prirodnim naukama. Pored toga, treba istaći da je ovo prvo istraživanje u kojem je istražen uticaj kooperativne metode učenja na metakognitivnu svest i sve aspekte motivacije.

Zaključci studije ukazuju na to da primena kooperativne nastave može predstavljati jedan od ključnih pravaca unapređenja nastave fizike u osnovnim školama. Brži napredak učenika, veća uključenost i motivacija, kao i jačanje socijalnih odnosa u učionicama pokazuju da ovakav pristup donosi kvalitetnije obrazovne ishode.

Rezultati ovog istraživanja mogu poslužiti kao smernica nastavnicima koji žele da modernizuju nastavni proces i unaprede efikasnost učenja fizike, što studiju Branislave Blajvaz čini značajnim doprinosom savremenoj nastavnoj praksi u Srbiji. 

 

Autor: Branislava Blajvaz, nastavnica fizike iz OŠ „Jovan Jovanović Zmaj“ u Sremskoj Mitrovici