Vreme je!

Nakon dva meseca raspusta, desetak do petnaest dana pred početak nastave je pravo vreme da dete polako počnete da privikavate na „radni“ ritam. Ukoliko već sad počne da menja svoje letnje navike, ono će početak školske godine doživeti manje stresno.

Leto polako prolazi, raspust traje još dve nedelje i vreme je da se razmišlja o početku nove školske godine. Šta nam je činiti?

Setite se kako sportisti pred neko takmičenje ili važne mečeve odlaze na pripreme. Počinju intenzivnije da vežbaju, treniraju, menjaju režim ishrane ukoliko je potrebno, sve više i više se fokusiraju na predstojeće mečeve. Zašto? Da bi bili fizički i psihički što bolje pripremljeni za ono što im predstoji; da bi bili spretniji, uigraniji, izdržljiviji... Niko ne izlazi na važan meč ili na takmičenje nepripremljen. Mogao bi, naravno, ali bi u isto vreme rizikovao da se povredi ili ostvari loš rezultat. A loše rezultate niko ne želi - ni mi u školama, ni sportisti na terenima.

Dakle, vreme je! Nakon dva meseca raspusta, desetak do petnaest dana pred početak nastave je pravo vreme da dete polako počnete da privikavate na „radni“ ritam. Jeste da će od prvog septembra svakako morati da se vrati školskim obavezama (pa i sportu koji trenira, školici stranih jezika, glumi, baletu itd), ali, taj početak će doživeti manje stresno ukoliko već sad počne da menja svoje letnje navike i svakodnevnu rutinu.

Ako je vaše dete do sada spavalo do deset, jedanaest sati, uglavnom provodilo vreme u igri i druženju, uz televizijske emisije, uz telefone i tablete (na društvenim mrežama), bilo bi dobro da počnete da ograničavate to vreme za „slobodne aktivnosti“. Dete treba da navikavate da ujutru ustaje ranije.
Određeni deo dana bi valjalo posvetiti obnavljanju pređenog gradiva (iz prethodne školske godine). U septembru ih čekaju inicijalni testovi, a „ponavljanje je majka znanja“. Pri tom, zaista ne mislim da dete treba (niti može) detaljno da prelazi sve lekcije, ali neće biti na odmet da se podseti nekih osnovnih pojmova, datuma, ličnosti i sl.

Pokušajte da u toku dana odvojite petnaestak minuta u toku kojih bi dete prepisivalo neki tekst. Neka odabere bilo šta što voli – iz omiljenog časopisa, knjige ili stripa. Pored toga što je ovo sjajna vežba za poboljšanje koncentracije, i rukopis vašeg đaka će iz dana u dan postajati sve bolji (uz uslov da pregledate ono što je dete napisalo i vratite na ispravku ono što nije bilo dobro). I sami znate koliko se malo pažnje posvećuje lepom pisanju u vremenu kada svi kuckamo po tastaturama i ekranima pamentnih uređaja. U školi će svakako nešto zapisivati, a iz iskustva znam da se ponekad desi da učenik ni sam ne može da pročita ono što je zapisao. Kad ne može da pročita sopstveni rukopis, kako će da nauči bilo šta iz te sveske?

Krajnje je vreme i da se pročita nešto od ponuđene lektire. Mnogo je lakše čitati sada, bez presije, nego kada u toku školske godine „stisnu“ sve druge obaveze. Obavezno treba zapisati imena glavnih junaka dela i ukratko prepričati svako poglavlje – da se ne zaboravi. Kada se delo bude obrađivalo na času, sve što ste ranije pročitali i zapisali biće kao poklonjeno. Verujte mi.

Na kraju, organizujte zajedničko pripremanje školskog pribora. Kupovina novog ranca, pernice, flomastera, bojica, svesaka, lenjira i ostalog pribora je uvek zabavna, a isto toliko je zabavno i kreirati nešto po svom ukusu – od stare torbe praviti novu našivanjem raznih perlica i aplikacija, dodavanjem šljokica, ispisivanjem naziva omiljenih grupa ili nečeg drugogo što je trenutno aktuelno. Ako se ne razumete u to, pitajte neku devojčicu. One sve znaju.

Jelena Bratić