Raditi u inkluzivnom odeljenju je zahtevno, ali i veoma oplemenjujuće

Na konkursu „Inkluzija u savremenoj nastavi” učiteljica Merima Đorđević osvojila je drugu nagradu. Ovom prilikom prenosimo njena iskustva u radu sa učenicima koji se obrazuju prema individualnom obrazovnom planu.

Inkluzija je naš odnos prema različitosti, pokazuje koliko smo spremni da učimo i podržavamo jedni druge. To je stav koji je potrebno negovati u nama samima, kod ostalih učenika, na času, u školi i samoj zajednici. Raditi u inkluzivnom odeljenju je zahtevno, ali i veoma oplemenjujuće.

Priprema programa i plana utvrđuje se prema mogućnostima samog deteta. Na osnovu iskustva u radu sa učenicima koji pripadaju grupi IOP 2, smatram da je najvažniji zahtev da se najpre dobro upozna učenik i priroda njegovih smetnji, i to pre početka nastave. Realizacija časa zavisi od učiteljevog ljudskog pristupa, određene stručnosti, iskustva i posvećenosti.

U radu sa učenicima veoma su važna nastavna sredstva koja koristimo. Materijale za rad treba dobro osmisliti i praviti nakon perioda procene mogućnosti i potreba učenika. U radu sa učenikom koristim ginjol lutke, fleš kartice, jednostavne nastavne listiće i druga sredstva koja mogu pomoći u ostvarivanju cilja. Neki materijali nisu bili u funkciji i posle određenog vremena sam odustala od njihove upotrebe. 

Ginjol lutke koristim u radu sa učenikom radi usvajanja i pravilnog izgovora reči, razvoja govora, građenje rečenica, pravilne upotrebe leksema. Uvodeći lutku stvaram interaktivnu priču i zaokupljam pažnju učenika. Učenik se na taj način igra, prelazi na zadatak, prevazilazi zadate prepreke i dolazi do rešenja. Lutka mu u nekom slučaju pomaže (ponavlja novu reč više puta), u drugom slučaju ukazuje na greške koje čini (u govoru i u pisanju). Rad sa lutkom pruža mogućnost uspostavljanja govorne situacije sa drugim učenicima u odeljenju ili sa odraslima radi vežbanja govora u svakodnevnim životnom situacijama. 

Radim u kombinovanim odeljenjima male seoske škole u kome individualizovanu nastavu izvodim sa učenikom trećeg razreda. Posebno je izazovno izvoditi nastavu prema IOP-u u kombinovanim odeljenjima. U pronalaženju najboljih rešenja pomaže mi bogato trodecenijsko iskustvo u bavljenju učiteljskim pozivom. Učešćem na ovom konkursu dala sam mali doprinos inkluzivnoj nastavi, a ujedno potvrdila da ovi primeri iz moje učionice mogu imati i širu primenu i pomoći drugim kolegama u radu.

 

Merima Đorđević

OŠ ,,Milija Rakić”, Cerovac