Svetski dan autizma

Danas je Svetski dan autizma koji se obeležava svake godine 2. aprila širom sveta, počevši od 2007. godine. Ovaj dan ima za cilj da kod svih podigne svest o osobama sa autizmom, kao i da poveća razumevanje i pruži pomoć i podršku osobama iz ovog spektra.

Razumevanje, empatija, podrška, briga, svesnost, tolerancija...

Iako živimo užurbanim životima, svi možemo da odvojimo makar malo vremena da se zamislimo o ovim rečima i njihovim značenjima. A pojedini dani u godini nam upravo služe kao podsetnik i provera koliko smo zapravo svesni ljudi i dešavanja oko nas. Takav je i današnji dan. 

Danas je Svetski dan autizma koji se obeležava svake godine 2. aprila širom sveta, počevši od 2007. godine. Ovaj dan ima za cilj da kod svih podigne svest o osobama sa autizmom, kao i da poveća razumevanje i pruži pomoć i podršku osobama iz ovog spektra.

Promovisanjem prihvatanja, inkluzije i podržavanja osoba sa autizmom, na ovaj dan je ideja da se obrazuje javnost o izazovima i snagama osoba iz spektra autizma, da se ukaže na doprinos pojedinaca sa autizmom i da se zalaže za veće razumevanje i prihvatanje u društvu autističnih osoba.

Autizam ili poremećaj autističnog spektra karakterišu poremećaji u socijalnim veštinama i komunikaciji, kao i ponašanju, a stepen njihove ispoljenosti varira od osobe do osobe. Neki ljudi sa autizmom mogu živeti samostalno, nekima je potrebna manja, a nekima nažalost velika pomoć i podrška tokom čitavog života. Procenjuje se da autizam pogađa milione ljudi širom sveta.

Veoma je važno uočiti prve znakove autizma koji se najčešće ispoljavaju u uzrastu druge ili treće godine života, iako je nekad moguće dijagnostikovati ga i na uzrastu od 18 meseci, te pravovremeno odreagovati i potražiti odgovarajuću pomoć i podršku. 

Postoji mnogo načina na koje možete učestvovati i dati svoj doprinos ovog dana, a neki od njih su:

  1. nošenje odeće plave boje koja je simbolično odabrana za ovaj dan;
  2. istraživanje i saznavanje nečeg više o spektru autizma i životu ljudi sa njim;
  3. učestvovanje u dobrotvornim akcijama na ovu temu;
  4. deljenje sa drugima i podizanje njihove svesti o autizmu.

 Vaš, na prvi pogled, mali i skroman doprinos na ovaj dan, ali i sve ostale, je zapravo veoma važan i znači mnogo ljudima koji žive sa autizmom, kao i njihovim najbližima.

Rad sa autističnim učenicima

Radu sa autističnim učenicima treba pristupiti pažljivo, sa posebnim planiranjem. Kako je svako od nas poseban i jedinstven, sa svojim specifičnostima, tako se i autistične osobe razlikuju jedne od drugih. Zato je prevashodno važno upoznati se dobro sa svakim autističnim učenikom kako biste razumeli u potpunosti njegove mogućnosti i ograničenja. Shodno tome treba dalje pristupati planiranju i organizaciji rada na časovima. Naravno, od velikog je značaja da se u rad uključe i adekvatni pedagoški asistenti koji su obučeni za rad sa autističnom decom kako bi im omogućili odgovarajuću pomoć, podršku i usmeravanje u cilju ostvarivanja njihovih potencijala.

Mi smo za vas izdvojili nekoliko smernica koje će vas pripremiti za rad.

1. Pre pristupanja bilo kakvom planiranju i izradi individualnog obrazovnog plana (IOP), potrebno je dobro upoznati dete kako biste bili svesni njegovih senzornih potreba i osetljivosti. Autistična deca su često osetljiva na svetlost, buku i dodir. Ovo je veoma važno znati kako biste pripremili odgovarajuća sredstva (npr. slušalice, posebne naočare, zavese itd.) i omogućili im da se osećaju prijatno u prostoru za rad. 

2. Upoznavanje deteta će vam omogućiti i da uvidite na kom nivou ono može da razume određene sadržaje, što je veoma važno za pripremu odgovarajućih materijala i odabir načina rada. Upustva koja im se daju za rad treba da budu kratka i jasna, a potrebno je ostaviti im i dovoljno vremena da obrade i odreaguju na dati nalog.

3. Takođe, kada ste svesni poteškoća koje dete sa kojim radite ima, potrebno je u skladu sa odgovarajućim poteškoćama osmišljavate rad. Ukoliko dete sa kojim radite ima poteškoća u komunikaciji, prvi zadatak će biti raditi na tome u saradnji sa defektologom i logopedom (oni mogu biti i spoljni saradnici). S druge strane, ukoliko dete ima poteškoća pri obavljanju osnovnih radnji, akcenat treba staviti na to i pomoći mu da ih savlada (npr. pomoći mu da nauči da se samostalno obuje ili obuče jaknu, da izvuče stolicu i sedne na nju itd.). U ovim slučajevima, striktan rad po propisanom programu je u drugom planu i ne treba na njemu insistirati, već pažnju treba usmeriti na razvijanje konkretnih životnih veština.

4. Pri adaptaciji materijala, treba uzeti u obzir vizuelna sredstva koja mogu doprineti lakšem razumevanju određenih sadržaja. Pored toga, neka deca sa autizmom, koja nisu preosetljiva na dodir, vole da koriste praktična sredstva kojima mogu manipulisati svojim rukama, te ih treba uvrstiti u rad ukoliko ima uslova za to (npr. plastelin).

5. Izrada individualnog obrazovnog plana (IOP) za svako dete vam može pomoći i olakšati pripremu za rad. U njega treba da uključite ciljeve koje želite da postignete, kao i odgovarajuće strategije za rad.

Mi vam predlažemo da pogledate i radne listove Znam da mogu od 1. do 4. razreda osnovne škole Izdavačke kuće BIGZ školstvo, u kojima se nalaze zadaci za IOP 1 i IOP 2. Takođe, u ponudi za nastavnike nalazi se i zbornik radova Inkluzija u savremenom obrazovanju u kojem možete naći primere dobre prakse za sve nastavne predmete od 1. do 8. razreda, sa pokrivenim stepenom individualizacije od IOP-a 1 do IOP-a 3.

https://www.bigzskolstvo.rs/kategorija-proizvoda/dodatna-izdanja-razredna-nastava/

  

Autor: Katarina Milićević