Da li nastavnici moraju da budu kreativni?

Odavno smo ušli u 21. vek i od tada smo imali prilike da pročitamo mnogo tekstova na temu „Nastavnik 21. veka“. Ti tekstovi su, uglavnom, spiskovi poželjnih osobina modernog nastavnika. Pred nama su velika očekivanja.

Nedavno sam bio na jednom sastanku nastavnika biologije na kojem smo pričali o novom programu najavljenom za 2019. Novi program je, tvrdim, neuporedivo bolji nego stari, ali ga nastavnici nisu dočekali sa ovacijama. Ima onih koji su pozdravili promene, ali ima i onih koji nisu. Moj utisak je, iz svih dosadašnjih razgovora, da je ono što tišti nastavnike, zapravo, sama promena. Promene nikada nisu lake i uvek zahtevaju mnogo priprema i upuštanje u nešto novo i neistraženo. Stari program je daleko od savršenog, ali taj put smo već mnogostruko utabali i tu znamo šta radimo.

Upravo je jedna koleginica sa sastanka, pomalo rezignirano, to i rekla. U stvari, zapitala se zašto ona mora da bude kreativna i zašto ona mora da osmišljava sadržaje i metode i tehnike rada i sve ostalo što čini jedan čas, te zašto sve to ne propiše Ministarstvo, a mi da samo primenjujemo recept. Meni je jasno zašto to Ministarstvo ne bi trebalo da učini; tako bi ugušilo one kreativce koji podižu nivo kvaliteta nastave. I tu bih sa tim pitanjem završio. Mnogo je značajnije da li koleginica, ona i sve druge koleginice i kolege moraju da budu kreativni?

Dakle, u 21. veku smo i odgovor se nameće sam po sebi. Međutim, 21. vek zahteva još mnogo osobina; komunikativnost, empatiju, toleranciju, pravičnost, objektivnost, dobru primenu pedagoških načela i principa, svestranost, radne navike, ažurnost i sistematičnost u radu, sposobnost korišćenja IKT-a i poznavanje, makar, engleskog jezika i to na ne malom nivou. I ja, zaista, verujem da takvi nastavnici postoje u naučno fantastičnim filmovima i nazivaju ih robotima.

Mi smo (samo) ljudi, te imamo dobre i loše strane i kao ljudi i kao nastavnici. Neko će biti sjajan narator i privući će svu moguću pažnju dece svojom pričom, drugi će biti vešt sa kompjuterom i pronaći će hiljadu i jednu igricu koja se može iskoristiti za potrebe nastave, a treći će osmišljavati odličan praktični i terenski rad. I svako od to troje imaće i neku manu koja će mu predstavljati problem u nastavi. I to je u redu. I u redu je da ta mana bude i nedostatak kreativnosti.

Koliko ja vidim, 21. vek nam je doneo bržu razmenu informacija nego ikada, društvene mreže, blogove i materijale za nastavu na svim tim medijima. Ne moram da budem kreativan i dovoljno je da pronađem neku ideju za čas ili neki interaktivan materijal koji će meni odgovarati i, uz pomoć svih dobrih osobina koje posedujem, da održim izvanredan čas. I ne vidim da sam time uskratio sopstvene đake, naprotiv.

Mislim da su najveći problemi oni koje sami sebi namećemo. Svakako da smo u novom veku i svakako da imamo očekivanja i od nas samih, ali ne treba preterivati. Neke osobine su naša snaga, druge ćemo doterati  radom i upornošću, a treće nećemo imati. U redu, nismo kreativni, ali to nije katastrofalno, a još manje nas čini lošim nastavnicima. Ukoliko postoji volja da budemo dobri u poslu koji obavljamo, pronaći ćemo način. Ono što sigurno nije dobro je da se opiremo promenama jer, na kraju krajeva, one se dešavaju na svim poljima i to ne možemo da sprečimo. Ne treba zaboraviti ni da se te promene dešavaju pre svega zbog naših đaka. I o tome treba misliti, zar ne?

Dejan Bošković