Kakva je čitalačka pismenost naših đaka i u kojoj meri razumeju ono što su pročitali?

U 170 osnovnih škola u Srbiji počelo je testiranje učenika u okviru međunarodnog projekta PIRLS 2021, koje traje šest nedelja.

Koji učenici učestvuju, kako su birane škole i šta je cilj ovog istraživanja, za Jutarnji program RTS-a govorio je Branislav Ranđelović, direktor Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.

Branislav Ranđelović je gostujući u Jutarnjem programu RTS-a naveo da se meri i upoređuje razvoj čitalačke pismenosti učenika četvrtih razreda (uzrasta 10 godina).

„Nema priprema za testiranje. Svako dete pročita po dva teksta i odgovara na pitanja vezana za sadržaj teksta. Ovde idemo na to da vidimo koliko su naša deca spremna da pročitani tekst shvate i da pamte činjenice iz tog teksta”, objašnjava Ranđelović.

Kako kaže, istraživanje treba da nam pokaže da li naša deca sa razumevanjem čitaju tekst i da li pamte činjenice.

Gost Jutarnjeg programa navodi da Srbija po prvi put učestvuje u PIRLS istraživanju. 

„Sama realizacija testiranja traje šest nedelja, počela je 1. marta, završiće se 1. aprila i mi imamo uzorak od 170 škola širom Srbije koje su izabrane po posebnom algoritmu”, navodi Ranđelović. 

Ističe da je učešće Republike Srbije u ovom međunarodnom istraživanju od velike važnosti za obrazovno-vaspitni sistem, jer, kako kaže, bez ovakvih evaluacija nisu moguće strateške pripreme budućih aktivnosti, koje će doprineti kvalitetu obrazovanja i dobrobiti pojedinca i društva. 

PIRLS je međunarodna studija koja meri i upoređuje trendove razvoja čitalačke pismenosti učenika četvrtih razreda (uzrasta 10 godina) i pruža zemljama učesnicama u istraživanju jedinstvenu priliku da prikupe međunarodno uporedive podatke o čitalačkim kompetencijama učenika u tom uzrastu. Takođe, ovim testiranjem, države učesnice prikupljaju podatke o nivou podsticanja čitanja u školi i kod kuće, kao i relevantne informacije o kvalitetu nastave u školama.

Izvor: RTS